- Leren door doen
- Trainers met praktijkervaring
- Klassikale trainingen
- Gedetailleerd cursusmateriaal
- Duidelijke inhoudsbeschrijving
- Maatwerk inhoud mogelijk
- Trainingen die doorgaan
- Kleine groepen
In de cursus Swift Programmeren leren de deelnemers de beginselen van de krachtige en intuïtieve programmeertaal Swift die door Apple is ontwikkeld voor het maken van apps voor iOS, Mac, Apple TV en Apple Watch. Swift is een moderne taal, eenvoudig in het gebruik en open source.
Na een introductie in de XCode ontwikkelomgeving, de playground projecten en de iOS projecten, wordt ingegaan op de syntax van de Swift taal. Hierbij wordt ook de relatie met de oudere Objective C taal besproken.
Aandacht wordt besteed aan Swift versies van bekende C data types zoals Int en Float. Ook komen de voornaamste Collection types, Array en Dictionary, en nieuwe geavanceerde types zoals tuples aan bod. Swift maakt veel gebruik van variabelen waarvan de waarde niet mag veranderen waardoor de code veiliger en duidelijker is.
Vervolgens wordt ingegaan op de Swift syntax, waarbij control flow met conditionals en loops en operators aan de orde komen. En ook functies en de doorgifte van parameters staan op het programma.
Dan is het tijd voor de behandeling van classes met properties en methods. In tegenstelling tot sommige andere talen is het in Swift niet nodig aparte interface en implementatie files te maken voor classes.
Op het programmma van de cursus Swift Programmeren staat ook hoe de taal Swift wordt gebruikt bij de ontwikkeling van iOS Apps. Hierbij komt de architectuur van iOS Apps aan de orde met Models, Views, Controller, IBOutlets en IBActions.
De cursus wordt afgesloten met de behandeling van een behandeling van Interface Builder en de verschillende controls en views die gebruikt kunnen worden in iOS Apps.
De cursus Swift Programmeren is bedoeld voor deelnemers die de beginselen van de nieuwste versie van Apple's programmeertaal Swift voor iOS apps willen leren.
Om aan de cursus Swift Programmeren te kunnen deelnemen is geen voorkennis van programmeren noodzakelijk. Voorafgaande kennis van andere programmeertalen zoals Objective C, Java of JavaScript is bevorderlijk voor de begripsvorming.
De theorie wordt behandeld op basis van presentaties. Demos worden gebruikt om de theorie te verduidelijken. Er is ruime gelegenheid tot oefenen en theorie en exercises wisselen elkaar af. De nieuwste versie van XCode wordt gebruikt als ontwikkelomgeving. De cursustijden zijn van 9.30 tot 16.30.
De deelnemers krijgen na het goed doorlopen van de cursus een officieel certificaat Swift Programmeren.
Module 1 : Swift Intro |
Module 2 : Swift Types |
Module 3 : Swift Syntax |
What is Swift? Why Swift Comparison with Objective C XCode Environment Environment setup Creating Playground Project Creating iOS Project .playground files Setting preferences Using navigator |
Constants Variables Strings Interpolation Statements Integers and Floats Dictionaries and Tuples Arrays Optionals Enumerations |
Operators Conditionals Overflow Checking Looping XCode Playground Timeline Defining Functions Calling Functions Parameters Scope of Declarations Default Parameter Values |
Module 4 : Classes and Objects |
Module 5 : iOS Apps |
Module 6 : Views and Controls |
Class Definition Access Modifiers Class Methods Properties Attributes Initializers Value Types Reference Types Method Overloading Inheritance Polymorphism |
MVC Architecture Model and View Controller IBOutlets IBActions Subclassing Delegation Root View Controller Navigation Controller Controlling Stack Navigation Controller Communication |
Interface Builder Basic Interaction Buttons and Text Fields Action sheets and Alerts The View Hierarchy View Behavior Containers and Controls Collection Views Navigation View Tab Bars Alert Views and Action Sheets |